Lamborghini
Italská automobilka si pro letošní ženevský autosalon přichystala světovou premiéru inovovaného Gallarda, které se na pódiu představilo ve sněhobílém provedení. Žádný andílek to ale rozhodně není.
Gallardo LP560-4
Gallardo posílilo, zároveň se ale pyšní nižší spotřebou (a s tím souvisejícími emisemi CO2) než jeho předchůdce a to o plných 18 %. Nyní je udávaná kombinovaná spotřeba s manuální převodovkou výborných 14,7 l/100 km, s převodovkou e-gear dokonce ještě o litr menší. Za to může nejen aerodynamická optimalizace karoserie ale také o 20 kilogramů nižší hmotnost a celohliníkový desetiválcový agregát s přímým vstřikováním benzinu FSI.
Srdce vozu je totiž úplně nové, postavené tak, aby uspokojilo náročné zákazníky značky. Objem válců tohoto vidlicového desetiválce je 5204 cm3 a i díky zvýšenému kompresnímu poměru na 12,5:1 a tím i vysoce efektivnímu spalování paliva produkuje tento agregát nejvyšší výkon 412 kW při 8000 ot./min. a maximální točivý moment 540 Nm při 6500 ot. /min. Nové Gallardo s ním může upalovat rychlostí až 325 km/h, z klidu na 100 km/h zrychlí za 3,7 sekundy, dvousetkilometrovou hranici pokoří za dalších 8,1 s.
Při rychlostech vyšších než 120 km/h se zadní křído vysune o něco výš, aby tím zajišťovalo lepší přítlak. Rozložení hmotnosti je takřka ideální, 43:57 ve prospěch zadní nápravy.
Protože u supersportovního vozu jako je Gallardo nejde jenom o to automobil rychle rozjet ale také jej umět rychle zastavit, nabízí opět Lamborghini za příplatek balíček, obsahující keramické brzdové kotouče. Ty totiž takřka nevadnou a nabízejí stále perfektní a silný brzdící účinek. Na kolech přední nápravy nalezneme tyto kotouče s průměrem 380 mm (klasické mají průměr 365 mm), vzadu jsou pak kotouče o průměru 356 mm (hodnota je stejná pro keramické i ocelové kotouče).
Upraveny jsou i obě nabízené převodovky, jak manuální tak sekvenční e-Gear, které jsou schopny přenést na všechna čtyři kola větší síly. E-gear je navíc optimalizována a zvládá tak přeřazení o 40% rychleji než dříve. Systém pohonu všech kol je odlehčen, hliníkové šasi je pevnější a tlumiče jsou také nově naladěny. Přibyl také další jízdní program Corsa, po jehož aktivování je vůz připraven pro co nejrychlejší akceleraci ve spojení s mnohem benevolentnější kontrolou stability.
Nová generace s sebou pochopitelně přináší i nové prvky v exteriéru a interiéru. Za všechny jmenujme například nové příplatkové disky z lehkých slitin Apollo, nové tři matné barvy či širší paletu jemných kůží, kterými je interiér čalouněn. Denní svícení nově obstarává 15 bílých LED na každé straně, stylizovaných do podoby velkého Y, což je designový prvek, který můžeme nalézt po celém voze.
Pro ty, kdo volají po ještě větší individualizaci nabízí Lamborghini svůj nový program Ad Personam, který by jim měl zaručit mnohem větší exkluzivitu.
Lancia
Delta
Lancia Delta sdílí komponenty se sesterským Fiatem Bravo a tím pádem si bude muset vystačit s jednoduchým podvozkem s vlečenými zadními rameny, ale například rozvor 2700 mm (o 10 cm prodloužená platforma Brava) a jemu odpovídající vnitřní prostor patří jednoznačně o třídu výše. Vnější rozměry, stejně jako technické údaje, výrobce udává jen orientačně: délka 4,5 m, šířka 1,8 m, výška 1,5 m. Lancia Delta se bude prodávat ve třech stupních výbavy – Argento, Oro a Platino. Základním modelem budou Delty Argento 1,4 T-Jet a 1,6 Multijet (volitelně s robotizovanou převodovkou), oba s výkonem 88 kW. Pro Oro je určený i silnější motor T-Jet naladěný na výkon 110 kW, výbavu Platino naopak nelze zkombinovat se slabším T-Jetem. Konečně i v italském voze se objeví sekvenčně přeplňovaná verze 1,9 JTD Multijet, již vyzkoušená v Saabech, zde ve verzi 140 kW. Bez jakýchkoliv bližších podrobností se v tiskových materiálech uvádí i jednotky 2,0 JTD Multijet (121 kW) a 1,8 Di Turbojet 147 kW.
K dispozici jsou i základní technické údaje. Delta s motorem T-Jet zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,0 s (verze se 110 kW za 8,2 s), maximální rychlost je 190 km/h (respektive 206 km/h). Kombinovaná spotřeba je 6,8 l/100 km, v případě silnější verze 7,2 l/100 km. Naftový 1,6 Multijet má normovanou spotřebu v kombinovaném cyklu 4,9 l/100 km. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 11,0 s a maximální rychlost je 186 km/h. Výbava bude bohatá, Oro zahrnuje například tempomat, čalounění materiálem Alcantara nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci, Platino k tomu přidává mimo jiné prosklenou střechu a dvoubarevný lak.