Mazda RX-8
Jsou bohužel auta, která si odbudou svůj pětiletý cyklus a odejdou, aniž by stačila zestárnout. A jsou vozy, které nejen že nestačily zestárnout, ale k pátým narozkám si navíc nadělily slušivý facelift, jenž budou nosit další dobré dva, tři roky. Třeba Mazda RX-8. Tohle auto není ani kupé, ani sedan, což mu ale nebránilo v tom, aby přesvědčilo 167 000 lidí celého světa ke koupi a získalo dlouhý seznam ocenění všemožnými auty roku počínaje a vítězstvím v anketě Motor roku konče. A možná proto, že je mu občas vytýkáno (nás do toho netahejte), že je moc kultivované a hodné, představilo se světu ve světové premiéře téměř souběžně na autosalonech v Tokiu a Detroitu v pozměněné, atraktivnější podobě.
Pohled upoutá jiný přední nárazník, jehož tvary dobře ladí s modifikovanými světlomety, nový je i zadní nárazník a také svítilny v této části vozu byly upraveny. Koncovkám výfuku se změnil průměr na 90 mm a Mazda připravila též novou sadu pětipaprskových kol z lehké slitiny. A navíc, a to mi fakt musíte věřit, je prostě teď mnohem víc Zoom-Zoom. Sice vůbec nevím, co to je, ale co když je to něco stejně důležitého, jako 9000 otáček. Ale ty už budou vyhrazeny pouze silnější verzi s výkonem 232 koní a šestistupňovou manuální převodovkou. Slabší varianta rotačního motoru s 212 koňskými silami totiž bude točit pouze znepokojivých 7500 otáček a k mání bude výhradně se šestistupňovým automatem s možností ručního řazení pádly pod volantem. Zkrácením stálého převodu u výkonnější verze bylo docíleno o chlup lepší akcelerace i odezvy na sešlápnutí plynového pedálu, výrobce se prozatím omezil na tyto dost povrchní technické informace a detaily si zatím nechává pro sebe.
Omlazení zanechalo stopy i v kabině, připravena jsou nová sedadla, volant ve stylu roadsteru MX-5 a přepracovaný středový panel. Konstruktéři vylepšili i torzní tuhost karoserie a změnili geometrii zadní nápravy.
Dobrou zprávou pro ty, který, jak již bylo uvedeno, přijde RX-8 moc civilizovaná, je připraven sportovní paket R3 (v Japonsku RS), jenž disponuje sportovním podvozkem s tlumiči Bilstein, spoilerem na víku kufru, modifikovaným předním nárazníkem, zvýrazněnými prahy, mlhovkami a 19“ kovanými koly. O ozvučení se postará 300W audio od Bose, o držení těla zase sedadla Recaro a součástí paketu bude i bluetooth