Srovnávací test: BMW X3 2.0d vs. Land Rover Freelander TD4
Nový Land Rover Freelander se kasá. Cítí, že by mohl uspět nejen v terénu, ale také v hájemství BMW X3.
Oba jsou mladí úspěšní. Na jedné straně kovboj Land Rover Freelander, na druhé uhlazený švihák BMW X3. Ostrovan přichází v čerstvé druhé generaci, mnichovský sok zase po podařeném faceliftu. Angličané si byli dobře vědomi toho, kde mají hledat hlavní trumfy do hry o zákazníky. Totiž v kartách, které ostatní nechali ležet nebo je postupem času odhodili. Sesbírali tak slušné kvarteto: slušné terénní vlastnosti, sílu motoru v tahu, nadprůměrnou nosnost a praktičnost. Freelander chce dál zůstat nejlepším teréňákem mezi kompaktními SUV, ale zároveň si věří i na silniční disciplíny.
Dnes vyzval BMW X3, jehož logo na kapotě je puncem zaručujícím vytříbené jízdní vlastnosti na asfaltovém povrchu. Když se hranatý a robustní britský chasník postaví vedle německého soupeře, převyšuje ho málem o půl hlavy a taky v pase je o dost širší. Nepatrně delší X3 má zase větší rozvor, opticky ještě zvýrazněný o palec menšími koly.
Do jeho kabiny se v podstatě normálně nastupuje, zatímco do land roveru se šplhá. Ale námaha se vyplatí. Také pro tohle se totiž kupují SUV: kvůli sezení na širokých sedadlech vysoko nad ostatním provozem. Freelander sice nabízí znatelně lepší výhled, ale s výjimkou příčného směru neposkytuje víc místa než BMW. Oba automobily by mohly vůbec mohly být uvnitř větší a angličan by měl ještě zapracovat na ložné hraně – nutit majitele zdvihat náklad 81 centimetrů vysoko, to snad opravdu není nutné.
Technické údaje | BMW | Land Rover |
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1995 cm3 | 2179 cm3 |
Výkon | 110 kW při 4000/min | 112 kW při 4000/min |
Točivý moment | 330 N.m při 2000/min | 400 N.m při 2000/min |
Převodovka | přímo řazená 6stupňová | přímo řazená 6stupňová |
Zavěšení vpředu/vzadu | lichoběžníkové/víceprvkové | McPherson/víceprvkové |
Pneumatiky | 235/55 R 17 | 235/60 R 18 |
Palivová nádrž | 67 l | 68 l |
Největší rychlost | 198 km/h | 191 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 11,0 s | 11,8 s |
Spotřeba paliva (na 100 km) | 5,9/7,2/9,6 l | 6,2/7,5/9,2 l |
Základní cena | 1 114 000 Kč | 1 096 000 Kč |
Provozní náklady a záruky | ||
Servisní interval | 30 000 km | 20 000 km |
Záruka na lak/proti korozi | 12 let/12 let | 6 let |
Záruka celková | 5 let | 3 roky |
Když člověk srovná obě SUV s pohonem všech kol při jízdě, hned všimne tvrdého pérování „iks-trojky“. To poctivě oznamuje každou díru na špatné silnici a nutí řidiče vrátit se tam, kde je tomuto polosporťáku v hávu SUV nejlépe – na kvalitní hladký asfalt nekonečných autostrád. Tam také vynikne přesné řazení s krátkými drahami a precizně pracující řízení. Při akceleraci je ale znatelná prodleva turbodmychadla řadového čtyřválce. Ta však doufejme zmizí s jeho další generací, která má přijít na konci letošního roku vybavena výkonem 130 kW. Nicméně je dovádění v levém pruhu právě to, proč si lidé kupují SUV, nota bene za více než milion korun? Ne, tady by mělo být nabídnuto něco víc, a to jisté terénní schopnosti.
Na startu off-roadové zkoušky je jasným favoritem freelander – kompaktnější, se silnějším motorem a většími koly i světlou výškou. Dojede hodně daleko, ačkoli auto s tak věhlasnou značkou by možná mohlo zvládnout i trochu víc. Ale land rover drží svůj štít zpříma také na silnici. V kabině vládne komfort a klid, pod kapotou pak neúnavně táhne to nejlepší, co mateřský koncern Ford mohl ve své nabídce najít: dobře vychovaný a k střídmosti vedený 2,2litrový turbodiesel vzniklý ve spolupráci s Peugeotem. Navíc řízení je příjemně přímé a pérování vhodně naladěné. Nečekají vás proto žádné rány, žádné sportovní štulce do zad, nic z toho. Anglický vůz si svou posádku až neskutečně hýčká.
Druhou stránkou věci jsou ale trochu dlouhé dráhy odpružení. Plně naložený freelander se tam při prudkých vyhýbacích manévrech docela slušně naklání. ESP a nová kontrola náklonu karoserie sice trochu pomáhají, ale spásou nejsou. Kde však land rover totálně selhává, je brzdění. Zastavit ze stovky na dráze dlouhé 40,5 metru je neodpustitelné BMW je sice o 75 kilogramů lehčí, ale jeho výkon 37,7 metru je i tak jak z jiné planety. Tady ztrácel anglický vůz nejvíc.
Když na to přijde, nemusí spolu Land Rover Freelander a BMW X3 na trhu zase tak těžce bojovat. Oba vozy se totiž překvapivě dost liší. Koho zajímá vysoká užitečná hmotnost, schopnost táhnout dvoutunový přívěs nebo možnost nacpat do auta až 1670 litrů nákladu a ještě k tomu čas od času zavítá do terénu, ten bez váhání sáhne po anglickém SUV. Kdo neopouští silnici, rád šlape na plyn, potrpí si na vysokou kvalitu detailů a pohodlná sedadla a zavazadel bere pomálu či jenom lehká, toho mohou bez obav očekávat u BMW. I když o něco levnější freelander díky tichému motoru a slušnému komfortu může mnichovskému modelu ještě docela zatopit...
Velikostí podobné vozy se překvapivě liší. BMW má mimořádné kvality na silnici, land rover zase v terénu a je praktičtější. Angličan má také vynikající motor, možná se vyplatí počkat si u X3 na nový turbodieselový dvoulitr, který přijde koncem roku.
Hodnocení
1. Land Rover Freelander
+ Vysoká užitečná hmotnost
+ Tichý a silný motor
+ Terénní schopnosti
- Špatné brzdy
- Menší zákl. zavazadelník
- Naklánění karoserie
2.BMW X3
+ Jízdní vlastnosti
+ Perfektní brzdy
+ Pohodlná sedadla
- Slabší v terénu
- Nízká užitečná hmotnost
- Tvrdé odpružení